Hoe kom ik met mijn emoties in contact?

In mijn vorige blog schreef ik over hoe negatieve (onderdrukte) emoties, gedachten en overtuigingen ons lichaam direct op celniveau beïnvloeden en zo lichamelijke en emotionele klachten kunnen veroorzaken. Het is dus voor onze gezondheid van belang dat we onszelf emotioneel leren kennen. Aangezien we grote invloed hebben op onze emoties en de manier waarop we met onze emoties omgaan.

Ik zal je in drie stappen leren hoe je in contact komt met je emoties: bewustwording – erkenning & acceptatie – emoties omarmen en volledig ervaren

Stap 1: Bewustwording

De eerste stap is je bewust worden van jouw emoties en ermee in contact leren zijn, of je ze nu als positief of negatief beoordeeld. Je kunt pas invloed uitoefenen als je je ervan bewust bent. Emoties komen en gaan als golven: ze dienen zich aan, bereiken hun piek en nemen vervolgens weer af. Onderzoek voor jezelf wat je ervaart in je lichaam. De volgende oefening, waarin je de emotie zijn natuurlijke beloop laat gaan, helpt je daarbij.

Oefening - Beschrijf je emotie

Kies een rustige plek uit waar je je prettig voelt en waar je niet gestoord kan worden. Ga gemakkelijk zitten of liggen en sluit je ogen. Geef je lichaam toestemming om te ontspannen.

Adem een paar keer langzaam en diep in door je neus naar je buik en langzaam weer uit door je mond. Met iedere uitademing laat je meer en meer spanning los. Voel wat er gebeurt met je lichaam als je inademt en je adem laat gaan. Adem vervolgens rustig in en uit zoals het voor jou goed voelt. Blijf de gewaarwordingen in je lichaam opmerken terwijl je ademt.

Richt nu je de aandacht op wat je emotioneel in je lichaam voelt. Scan je gehele lichaam en kijk wat jouw aandacht vraagt. Neem je tijd, kijk naar binnen en zoek de emotie die er op dit moment is. Hoe zou je deze emotie willen noemen? Wat het ook is, blijf erbij en observeer, je hoeft helemaal niets te doen. Merk of er iets verandert, wordt het gevoel intenser of neemt het af? Blijf je emotie waarnemen en voel de kleinste verandering in intensiteit. Als een andere emotie zich aandient, doe je hetzelfde, blijf erbij, hoe zou je deze emotie willen noemen?

Gedachten zullen proberen je af te leiden en je aandacht te krijgen. Merk ze op, laat ze gaan en richt je aandacht weer op de emotie die je NU voelt. Blijf er weer bij. Ga zo door tot je hebt waargenomen dat je emotie veranderd of verdwenen is.

Stap 2: Erkenning en acceptatie

Emoties zijn niet goed of slecht. De manier waarop je ermee omgaat, heeft echter wel een grote invloed op je geluk, de kwaliteit van je leven en je gezondheid. Als je negatieve emoties gaat onderdrukken of je er aan vast gaat klampen vormen zij een bedreiging voor je gezondheid.

Waarom vechten tegen onze natuur? Je helpt jezelf het meest door je emoties toe te laten en ze gewoonweg te ervaren. Erken wat er gebeurt zonder ertegen te vechten. Kijk goed en laat de gevoelens die er bij je opkomen zich als vanzelf aandienen. Geen oordeel, alleen observatie. Accepteer wat er is, of het nou boosheid/verdriet/angst of juist liefde/dankbaarheid/geluk is. Benoem jouw emoties en kijk wat ze tegen jou te zeggen hebben.

Stap 3: Emoties omarmen en volledig ervaren

Jouw emoties helpen je helder te krijgen wat er in je omgaat. Open jezelf dus voor de emotie en laat je weerstand ertegen gaan. In het begin kan dit even lastig zijn, vooral als het bewust ervaren van emoties wat verder van je af staat. Maar ook als jij juist helemaal opgaat in je “emoties”, wees lief voor jezelf en geef jezelf tijd.

Jezelf forceren om altijd positieve emoties te voelen zonder eerst je negatieve emoties te accepteren heeft geen zin, het kost ontzettend veel energie en gaat op den duur tegen je werken. Geef jezelf toestemming de emotie zoals deze zich aandient en in al haar facetten te ervaren en richt je aandacht op de sensaties in je lichaam. Je zult ervaren dat het niet iets “engs” is. Misschien is het even wat onwennig, maar je zult ervaren dat de emotie komt en weer gaat, net als je ademhaling en je gedachten.

Misschien dat er onder deze emotie een andere emotie op komt borrelen, accepteer dit dan ook, heet het welkom. Door je over te geven aan dat wat er is, zul je ervaren dat er uiteindelijk rust en bevrijding ontstaat. Het enige wat je nodig hebt ben jezelf en je bewustzijn van moment tot moment.

Verder aan de slag?

Bij stap 2 en 3 heb ik ook oefeningen beschreven die je erg behulpzaam kunnen zijn bij het in contact komen met je emoties. Je vindt ze in mijn gratis eBook.  

Ik hoor het graag als je vragen hebt!

Liefs,

Simone

1000 Resterende tekens


Cookies maken het eenvoudiger voor ons om onze diensten te leveren. Met het gebruik van onze diensten geef je ons toestemming om cookies te gebruiken.
Ok